CTET Syllabus 2024 PDF | Paper 1 and Paper 2 PDF Download

Telegram Group Join Now
WhatsApp Group Join Now

CTET Syllabus 2024: Paper 1 and Paper 2 PDF Download

CTET Official Syllabus 2024 & Exam Pattern

CTET Syllabus and Exam Pattern (1&2) 2024 PDF Download | केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा सिलेबस 2024 pdf

सी टीईटी सिलेबस और परीक्षा पैटर्न 2024 | CTET Syllabus PDF

CTET Syllabus 2024 In Hindi : अध्यापन में अपना कैरियर तलाश रहे तमाम युवा अभ्यर्थियों के लिए शिक्षक पात्रता परीक्षा (Central Teacher Eligibility Test (CTET) CENTRAL BOARD OF SECONDARY EDUCATION) ने विद्यालय के शिक्षकों की भर्ती के लिए ऑनलाइन आवेदन फॉर्म नवम्बर में जारी किया जायगा |

फ्री नोट्स – Join Telegram Channel Click Here

केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा (CTET) उच्च शिक्षा विभाग द्वारा आयोजित एक Teacher Eligibility Test शिक्षण प्रवेश परीक्षा है| जो उम्मीदवार सरकारी या निजी स्कूलों में प्राथमिक या माध्यमिक विद्यालय के शिक्षकों के रूप में अपना करियर बनाना चाहते हैं, उन्हें अच्छे अंकों के साथ सीटीईटी को सफलतापूर्वक पास करना होगा |

CTET परीक्षा के योग्य उम्मीदवार भारत के किसी भी राज्य के सरकारी या निजी स्कूल में उच्च प्राथमिक शिक्षक और निम्न प्राथमिक शिक्षकों के पद के लिए आवेदन कर सकते हैं | नवीनतम जानकारी के अनुसार इस परीक्षा के लिए अर्हता प्राप्त करने के बाद सीटीईटी प्रमाणपत्र की वैधता जीवन भर के लिए है|

CTET की योग्यता क्या है ?

भारत का मूल निवासी होना चाहिए

CTET की आयु सीमा  क्या है ?

आंसर – इसकी कोई आयु सीमा नहीं है | 18 वर्ष से उपर होनी चाहिए

CTET की शैक्षणिक योग्यता क्या है ?

ans : 2 वर्षीय डिप्लोमा (D.El.Ed. या B.Ed

free Notes:Join Telegram Channel Click Here

CTET OLD Question Paper 2011-2024 Download CLICK HERE

ऐसे में मैं अपने इस लेख के जरिए CG TET Syllabus 2024 In Hindi तथा CG TET Exam Pattern के बारे में विस्तृत रूप से बताऊँगा, ताकि आप इस परीक्षा में अच्छा प्रदर्शन कर अच्छे अंकों के साथ उत्तीर्ण हो सकें।

संस्था का नामकेंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा सीबीएसई
परीक्षा का नामCtet Teacher Eligibility Test
परीक्षा का स्तरराष्ट्रिय
आवेदन का मोडऑनलाइन
परीक्षा का मोडऑफलाइन/ ऑनलाइन
आवेदन करने के लिए https://ctet.nic.in/
CTET Syllabus PDF

CTET Syllabus 2024 PDF Download in Hindi

CTET SyllabusPDF
CTET Paper 1+2 EnglishClick Here
CTET Paper 1 HindiClick Here
CTET Paper 2 HindiClick Here

CTET Paper 1 Syllabus PDF

CTET Paper 2 Syllabus PDF

CTET Exam Syllabus & Pattern 2024

सीटीईटी परीक्षा पैटर्न निम्नलिखित है –

Ctet विज्ञापन 2024

  • सीटीईटी परीक्षा आनलाइन परीक्षा है।
  • यह परीक्षा भारत के विभिन्न स्कूलों मेंं, प्राथमिक व उच्च प्राथमिक विद्यालय के शिक्षकों के योग्यता टेस्ट के लिए आयोजित की जाती है।
  • सीटीईटी परीक्षा में MCQ (मल्टीपल च्वाइस क्वेश्चन) पूछे जाते हैं, जिनके चार विकल्प दिए होते है और एक विकल्प सही होता है।
  • CTET परीक्षा में प्रत्येक प्रश्न 1 नंबर का होता है।
  • इस परीक्षा में कुल 150 प्रश्न आते हैं जो कि 150 अंक (नंबर) के होते है।
  • CTET परीक्षा में प्रश्न हिंदी और अंग्रेजी दोनों भाषा में आते हैं।
  • CTET परीक्षा की समय अवधि 2 घंटे 30 मिनट होती है/ शारीरिक रूप से विकलांग वर्ग के उम्मीदवारों को CTET परीक्षा पास करने के लिए न्यूनतम 50 प्रतिशत अंक प्राप्त करने होते है।
  • अन्य सभी वर्गों के उम्मीदवारों को CTET की परीक्षा पास करने के लिए कम से कम General 90 या 82 अंक लाने आवश्यक होते है।

CTET Previous Year Question Papers PDF Files CLIK HERE

नीचे दी गई सारणी की मदद से आप CTET Exam Pattern & Syllabus के बारे में और अच्छे से जान पाएंगे

CTET Syllabus 2024 PDF

सीटीईटी सिलेबस 2024

केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा 2024 पाठ्यक्रम प्रथम पेपर

(कक्षा एक से पाँच तक अध्यापन- पात्रता हेतु)

CG TET शैक्षिक योग्यता 2024

Paper 1 (for Classes I to V) Primary Stage; Duration of examination-Two-and-a-half hours Structure and Content (All Compulsory): (Appendix I)

 (i) Child Development and Pedagogy (compulsory)30 MCQs30 Marks 
(ii) Language I (compulsory)30 MCQs30 Marks 
(iii) Language II (compulsory)30 MCQs30 Marks 
(iv) Mathematics30 MCQs30 Marks 
(v) Environmental Studies30 MCQs30 Marks
Total MCQS 150150 Marks

CTET Paper 2 Syllabus PDF

CTET – Syllabus Paper II (for Classes VI to VIII) Elementary Stage : Duration of examination – Two-and-a-half hours Structure and Content (All Compulsory)

 (i) Child Development and Pedagogy (compulsory)30 MCQs30 Marks 
(ii) Language I (compulsory)30 MCQs30 Marks 
(iii) Language II (compulsory)30 MCQs30 Marks 
(iv) Mathematics30 MCQs30 Marks 
(iv) Mathematics and Science 60 MCQs30 Marks
(v) Social Studies/Social Science 60 MCQS600 Marks
TotalMCQS 150Marks150

CTET – Syllabus 2024

STRUCTURE AND CONTENT OF SYLLABUS

(Paper I and Paper II)

Paper 1 (for classes 1 to V) Primary Stage

1. Child Development and Pedagogy 30 Questions

a) Child Development (Primary School Child) – 15 Questions
  • Concept of development and its relationship with learning Principles of the development of children Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers) Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  • Concepts of child-centered and progressive education
  • Critical perspective of the construct of Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence Language & Thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
  • Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc.
  • Distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing
  • learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.

b) Concept of Inclusive education and understanding children with special needs 5 Questions

  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived
  • Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’etc.
  • Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners

c) Learning and Pedagogy 10 Questions

  • How children think and learn; how and why children ‘fail to achieve success in school performance.
  • Basic processes of teaching and learning; children’s strategies of learning; learning as a social activity, social context of learning.
  • Child as a problem solver and a scientific investigator
  • Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
  • Cognition & Emotions
  • Motivation and learning
  • Factors contributing to learning – personal & environmental

II. Language 30 Questions

a) Language Comprehension 15 Questions

Reading unseen passages – two passages one prose or drama and one poem with questions on comprehension, inference, grammar and verbal ability (Prose passage may be literary, scientific, narrative or discursive)

b) Pedagogy of Language Development 15 Questions

  • Learning and acquisition
  • Principles of language Teaching
  • Role of listening and speaking;function of language and how children use it as a tool
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
  • Language Skills
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
  • Teaching-learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom
  • Remedial Teaching

III. Language – 11 30 Questions

a) Comprehension 15 Questions

Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with question on comprehension, grammar and verbal ability

b) Pedagogy of Language Development 15 Questions

  • Learning and acquisition
  • Principles of language Teaching
  • Role of listening and speaking;function of language and how children use it as a tool
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form;
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
  • Language Skills
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and
  • writing Teaching – learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom
  • Remedial Teaching

CTET – Syllabus IV Mathematics 30 Questions

a) Content 15 Questions

  • Geometry
  • Shapes & Spatial Understanding
  • Solids around Us Numbers
  • Addition and Subtraction
  • Multiplication
  • Division
  • Measurement
  • Weight
  • Time
  • Volume
  • Data Handling
  • Patterns
  • Money

b) Pedagogical issues 15 Questions

  • Nature of Mathematics/Logical thinking; understanding children’s thinking and reasoning patterns and strategies of making meaning and learning
  • Place of Mathematics in Curriculum
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Evaluation through formal and informal methods
  • Problems of Teaching
  • Error analysis and related aspects of learning and teaching
  • Diagnostic and Remedial Teaching

V. Environmental Studies 30 Questions

a) Content 15 Questions

  • Family and Friends: Relationships Work and Play
  • Animals Plants
  • Food
  • Shelter
  • Water
  • Travel
  • Things We Make and Do

b) Pedagogical Issues

  • Concept and scope of EVS · Significance of EVS, integrated EVS
  • Environmental Studies & Environmental Education
  • Learning Principles
  • Scope & relation to Science & Social Science
  • Approaches of presenting concepts
  • Activities
  • Experimentation/Practical Work
  • Discussion
  • CCE
  • Teaching material/Aids
  • Problems

Paper II (for classes VI to VIII) Mathematics & Social Study (60 & 60)

Mathematics and Science 60 Questions

(i) Mathematics 30 Questions

a) Content v Number System 20 Questions

  • Knowing our Numbers
  • Playing with Numbers
  • Whole Numbers
  • Negative Numbers and Integers
  • Fractions

v Algebra

  • Introduction to Algebra
  • Ratio and Proportion

v Geometry

  • Basic geometrical ideas (2-D)
  • Understanding Elementary Shapes (2-D and 3-D)
  • Symmetry: (reflection)
  • Construction (using Straight edge Scale, protractor, compasses)
  1. Mensuration
  2. Data handling

b) Pedagogial issues

  • Nature of Mathematics/Logical thinking
  • Place of Mathematics in Curriculum
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Evaluation
  • Remedial Teaching
  • Problem of Teaching

Science

  • a) Content Food
  • Sources of food
  • Components of food
  • Cleaning food

Materials

  • Materials of daily use
  • The World of the Living
  • Moving Things People and Ideas How things work
  • Electric current and circuits
  • Magnets
  • Natural Phenomena
  • Natural Resources

b) Pedagogical issues

  • Nature & Structure of Sciences
  • Natural Science/Aims & objectives
  • Understanding & Appreciating Science
  • Approaches/Integrated Approach
  • Observation/Experiment/Discovery (Method of Science)
  • Innovation
  • Text Material/Aids
  • Evaluation – cognitive/psychomotor/affective
  • Problems
  • Remedial Teaching

CTET – Syllabus Social Studies/Social Sciences a)

Content History

  • When, Where and How
  • The Earliest Societies
  • The First Farmers and Herders
  • The First Cities
  • Early States
  • New Ideas
  • The First Empire
  • Contacts with Distant lands
  • Political Developments
  • Culture and Science
  • New Kings and Kingdoms
  • Sultans of Delhi
  • Architecture
  • Creation of an Empire
  • Social Change
  • Regional Cultures
  • The Establishment of Company Power
  • Rural Life and Society
  • Colonialism and Tribal Societies
  • The Revolt of 1857-58
  • Women and reform
  • Challenging the Caste System
  • The Nationalist Movement
  • India After Independence

CTET Geography

  • Geography as a social study and as a science
  • Planet: Earth in the solar system
  • Globe
  • Environment in its totality: natural and human environment
  • Air
  • Water
  • Human Environment: settlement, transport and communication
  • Resources: Types-Natural and Human
  • Agriculture

Social and Political Life

  • Diversity
  • Government
  • Local Government
  • Making a Living
  • Democracy
  • State Government
  • Understanding Media
  • Unpacking Gender
  • The Constitution
  • Parliamentary Government
  • The Judiciary
  • Social Justice and the Marginalised

b) Pedagogical issues 20 Questions

  • Concept & Nature of Social Science/Social Studies
  • Class Room Processes, activities and discourse
  • Developing Critical thinking
  • Enquiry/Empirical Evidence
  • Problems of teaching Social Science/Social Studies
  • Sources – Primary & Secondary
  • Projects Work
  • Evaluation

पेपर- I: शिक्षकों के लिए I-V वर्ग (प्राथमिक स्तर)

न्यूनतम 50% अंकों के साथ उच्चतर माध्यमिक (या इसके समकक्ष) एवं प्रारंभिक शिक्षा में द्विवर्षीय डिप्लोमा (चाहे उसे कोई भी नाम दिया गया हो) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 45% अंकों के साथ उच्चतर माध्यमिक (या इसके समकक्ष) एवं प्रारंभिक शिक्षा शास्त्र में द्विवर्षीय डिप्लोमा (चाहे जिस किसी नाम से जाना जाता हो) जो राष्ट्रीय अध्यापक शिक्षा परिषद् (मान्यता, मानदण्ड और क्रिया विधि) विनियम, 2002 के अनुसार हो, के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 50% अंकों के साथ उच्चतर माध्यमिक ( या इसके समकक्ष ) एवं 4 वर्षीय प्रारंभिक शिक्षा शास्त्र में स्नातक (बी.एल.एड.) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 50% अंकों के साथ उच्चतर माध्यमिक (या इसके समकक्ष) तथा शिक्षा शास्त्र (विशेष शिक्षा) में द्विवर्षीय डिप्लोमा के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

स्नातक तथा प्रारंभिक शिक्षा में द्विवर्षीय डिप्लोमा (चाहे जिस किसी नाम से जाना जाता हो) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण|

पेपर- II: शिक्षकों के लिए VI-VIII कक्षा (उच्च प्राथमिक स्तर)

स्नातक और प्रारंभिक शिक्षा में द्विवर्षीय डिप्लोमा (चाहे जिस किसी नाम से जाना जाता हो) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 50% अंकों के साथ स्नातक एवं शिक्षा शास्त्र में एकवर्षीय स्नातक(बी.एड.) अथवा द्विवर्षीय स्नातक (बी.एड.) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 45% अंकों के साथ स्नातक एवं शिक्षा शास्त्र में एकवर्षीय बी.एड. उत्तीर्ण अथवा द्विवर्षीय स्नातक(बी.एड.) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण जो इस संबंध में समय-समय पर जारी किए गए राष्ट्रीय अध्यापक शिक्षा परिषद् (मान्यता, मानदंड तथा क्रियाविधि) विनियमों के अनुसार प्राप्त किया गया हो

अथवा

न्यूनतम 50% अंकों के साथ उच्चतर माध्यमिक (अथवा इसके समकक्ष) एवं 4 वर्षीय प्रारंभिक शिक्षा शास्त्र में स्नातक (बी.एल.एड) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 50% अंकों के साथ उच्चतर माध्यमिक (अथवा इसके समकक्ष) एवं 4 वर्षीय बी.ए./बी.एस.सी.एड. या बी.ए.एड./बी.एस.सी.एड. के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण

अथवा

न्यूनतम 50% अंकों के साथ स्नातक तथा एकवर्षीय स्नातक बी.एड. (विशेष शिक्षा) अथवा द्विवर्षीय बी.एड.(विशेष शिक्षा) के अंतिम वर्ष में सम्मिलित होने वाले अथवा उत्तीर्ण|

ctet practice set

हिन्दी से संबंधित Exam पुछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न-उत्तर

  1. हिन्दी व्याकरण के 300 प्रश्न – click here
  2. हिंदी व्याकरण : संधि MCQ Practice सेट click here
  3. हिंदी तत्सम तद्भव gk quiz – click here
  4. हिंदी पर्यायवाची शब्द MCQ quiz – click here
  5. हिंदी रचना और रचयिता – MCQ के प्रश्न – click here
  6. हिंदी वाक्य के प्रकार quiz – click here
  7. पर्यायवाची शब्द MCQ Practice Quiz CLICK HERE
  8. हिंदी व्याकरण से संबंधित प्रश्न click here
  9. हिंदी व्याकरण समास MCQ Practice Set- click here
  10. हिंदी वर्णमाला वस्तुनिष्ट प्रश्न – click here

Geography GK – CGPSC में भूगोल से संबंधित प्रश्न पिछले एग्जाम पूछे गए प्रश्न

  1. भारत का भूगोल महत्वपूर्ण प्रश्न Click Here
  2. खगोल विज्ञान जीके प्रश्न और Click Here
  3. विश्व का भूगोल – पृथ्‍वी से संबंधित महत्वपूर्ण प्रश्न Click Here
  4. भारत का अपवाह तंत्र महत्वपूर्ण प्रश्न Click Here
  5. समुद्र और महासागर जीके प्रश्न – Click Here
  6. विश्व के सभी महाद्वीपों से प्रश्न – Click Here
  7. विश्व के सभी जलवायु प्रश्न उत्तर – Click Here
  8. विश्व के कृषि से महत्वपूर्ण प्रश्न उत्तर Click Here
  9. खनिज से संबंधित महत्वपूर्ण प्रश्न उत्तर- Click Here
  10. कला संस्कृति के प्रश्नClick Here
  11. भारत की प्राकृतिक वनस्पति MCQ GK – Click Here
  12. भारत की जनजातियाँ वनस्पति MCQ GK – Click Here
  13. भारत की परिवहन व्यवस्था MCQ GK – Click Here
  14. भारत की मिट्टियाँ GK Quiz – Click Here

फ्री नोट्स – Join Telegram Channel Click Here

  1. पर्यावरण MCQ GK – click here
  2. पर्यावरण प्रदूषण MCQ GK – click here
  3. पर्यावरण जलवायु परिवर्तन MCQ GK – click here
  4. पर्यावरण मृदा प्रदूषण MCQ GK – click here
  5. पर्यावरण प्लास्टिक प्रदूषण MCQ GK – click here

cdp gk

बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र सामान्य ज्ञान 2024 क्लिक करे

बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र प्रैक्टिस सेट 2024 क्लिक करे

बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र मॉडल पेपर 2024 क्लिक करे

फ्री नोट्स – Join Telegram Channel Click Here

Computer GK 2024 MCQ GK click here

  1. internet से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here 
  2. एंटीवायरस से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here 
  3. मल्टीमिडीया  से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here 
  4. प्रिंटर से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here  
  5. Computer Memory से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here 
  6. कम्प्यूटर इनपुट और आउटपुट डिवाइस से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here 
  7. कंप्यूटर ऑपरेटिंग सिस्टम से पूछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न click here

UPSC SOLVED PAPER 20 YEARS

Agriculture UPSC IAS Question Paper with Answer (1995-2020)  Click Now
UPSC IAS प्री परीक्षा हल प्रश्न-पत्र (1995-2018) तक Click Now
आधुनिक भारत का इतिहास प्रश्नोत्तरी UPSC Question Paper With Answer  (1995-2019) Click Now
Samvidhan UPSC Question Paper with Answer (1995-2019) Click Now
प्राचीन भारत का इतिहास UPSC Question Paper with answer (1995-2018) Click Now
UPSC GS Question Paper (1995-2018) With Answer in Hindi Click Now
UPSC Prelims Previous 10 Years QUESTION ANSWER Click Now

भौतिक विज्ञान सामान्य ज्ञान 3000 प्रश्नोत्तर (MCQs) Click Here

जीव विज्ञान संबंधी पुछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न-उत्तर – click here

रसायन विज्ञान संबंधी पुछे जाने वाले महत्वपूर्ण प्रश्न-उत्तर click

Leave a Comment